Foto: Norsk Luftfartsmuseum i Bodø.
Forstrr bildeFoto: Norsk Luftfartsmuseum i Bodø.

Sørreisamann hedret etter flyulykke

28. august 1947 krasjet flybåten "Kvitbjørn" i Urklubben i Lødingsfjellet. 60 år senere ble de 35 omkomne hedret.

Skrevet av Bjørnar Nicolaisen, publisert: 07. Sep. - 1620

Send artikkelen p epost til en venn SEND SOM EPOST         Del p FaceBook DEL P FACEBOOK
Midt-Troms Begravelsesbyrå Ledig reklameplass her Ledig reklameplass her

"Den flygende hurtigrute" ble de kalt, flyene til Det Norske Luftfartsselskap som fløy langs hele kysten. De fløy like over havoverflaten i bare 50 - 150 meters høyde, derav navnet.

28. august 1947 gikk det veldig galt for "Kvitbjørn". Klokken 07:46 lettet maskinen fra sjøflyhavnen i Tromsø med kurs for Harstad. Flyet landet i Harstad kl 08:24. Alt gikk etter planen. Kl 08:50 tok maskinen av igjen, og fem minutter senere meldte de fra til distriktskontrollen på Skattøra at de passerte Skånland i 150 meters høyde. Kl 09:02 ble Bodø kontrollsentral kontaktet av "Kvitbjørn", som ønsket informasjon om været i området. Kort tid etter ble værmeldingen videreformidlet, men "Kvitbjørn" kvitterte ikke. Kommunikasjon mellom kontrollinstansen og sjøflyet var brutt. Tragedien var et faktum.

"Kvitbjørn" hadde krasjet med en fjelltopp like nord for Lødingen. Norges største flyulykke på dette tidspunkt, var et faktum. Samtlige 35 mennesker om bord, 28 passasjerer og mannskap på syv, var omkommet.

Forferdelig syn

Flyulykken ble fort kjent i Lødingen. Mange sivile og en del soldater fra Nes batteri i Lødingen, var raskt på det ulendte ulykkesstedet. Pga den tette tåken, var det vanskelig å finne fram til området der flyet hadde truffet fjellet.

Bjarne Warholm fra Lødingen var en av de mange som deltok i redningsarbeidet. Han var bare 25 år på dette tidspunktet, men husker denne flytragedien som det skulle vært i går. Synet som møtte han da han kom opp i ulykkesområdet, er fastbrent på netthinnen.

Minnemarkering 60 år etter.

Tirsdag 28. august 2007 ble det arrangert minnemarkering i Lødingen, nøyaktig 60 år etter flyulykken. Det ble et meget sterkt møte med fortiden for de 80 personene som var til stede. Kunst- og kulturstrømkomiteen i Lødingen kommune stod som arrangør av denne gripende minnemarkeringen. Det står stor respekt av det grundige arbeidet som de hadde nedlagt i forbindelse med dette arrangementet.

Den tragiske flyulykken som kostet 35 mennesker livet, skulle ikke glemmes.


Foto: Bjørnar Nicolaisen

Selve minnemarkeringen fant sted like nord for Lødingen om ettermiddagen tirsdag 28. august 2007. Ordføreren i Lødingen Kurt Olsen ønsket alle velkommen. Videre ble det lest opp et historisk tilbakeblikk, skrevet av Helge Strand. Diktet "Katastrofen" av Einar Osen ble opplest av leder i Kunst- og kulturstrømkomiteen Karen Anne Baartvedt. Deretter ble navnene på de 35 omkomne lest opp og lyst fred over deres minne av sokneprest Gøran Bremnes og menighetssekretær Rut Eli Lindebø. Avslutningsvis ble det lagt ned krans ved den nye informasjonstavlen "Kvitbjørn".

Forsvaret representert

Luftforsvaret var representert i forbindelse med minnemarkeringen. Undertegnede representerte Luftforsvaret ifm minnemarkeringen pga at flere av de forulykkede hadde tjenestegjort i Toronto (Canada) under krigen. En av dem, var mitt søskenbarn Hermod Lauritzen fra Sørreisa.

Han skulle egentlig reise med hurtigruten fra Tromsø, fordi det ikke var ledig plass med "Kvitbjørn". Daværende statsminister Einar Gerhardsen med følge, skulle egentlig være med flybåten denne skjebnesvangre dagen, men planene deres ble forandret i siste liten. De fikk reise sørover dagen i forveien. Dermed ble det frigjort flere plasser med sjøflyet, og Hermod Lauritzen fikk en av disse plassene. Det skulle bli hans siste reise.


Du kan lese mer om ulykken her:

+ aviation-safety.net: Kvitbjørnulykken

+ Wikipedia: Kvitbjørnulykken


Om flytypen

I perioden 1947 – 1949 anskaffet Det Norske Luftfartsselskap (DNL) 5 stk "Short Sandvingham" sjøfly av flyprodusenten "Short Brothers". Flytypen var opprinnelig utviklet fra det militære sjøflyet "Short Sunderland". Maskinen hadde fire motorer, og var primært beregnet på passasjertrafikk. Sjøflyene ble satt inn i sommerruten fra Fornebu til Tromsø i perioden 1947 – 1951, med følgende mellomlandinger: Hommelvik (Trondheim), Bodø og Harstad. Flytiden fra Fornebu til Tromsø var på ni timer.


Disse bildene er av "Bamse Brakar", av samme type som "Kvitbjørn". "Bamse Brakar" krasjet i sjøen like etter avgang fra Harstad 15. Mai 1950. Ingen omkom, men flyet sank etter en time.

Jøran Glad Berthinussen
Utrolig lite info å finne på nett om denne ulykken, tom. kartinfo på aviation-safety.net: Kvitbjørnulykken er totalt misvisende. Denne informasjonen var derfor svært nyttig. Tips il Lødingen kommune er å legge ut mer informasjon på nett i likhet med det som står ved minnesmerket.
05. Aug. 2009 - 1152
Annonse:
Ledig reklameplass her Sandbakk Begravelse as

9310TV p YouTube     Bli vr venn p Facebook     9310.no p Twitter
Annonse:
Ledig reklameplass her
AP   FrP   Høyre   KrF   SAML   SP   SV
Srreisa - meter frr meter Vret for Srreisa
 WEBKAMERA:
LIVE bilde over Srreisa
Klarvær 1 °C
1 m/s, øst/sørøst
Været for Sørreisa
onsdag: Troms: stlig bris. Mye pent vr, men noe mer skyet i grensetraktene.

Hvordan ønsker du skoleuka organisert?
 Som i dag, med 4 eller 4-5 skoledager
 En endring, med 5 dagers fast skoleuke
 Siste kommentarer:


9310.no er en lokal nettavis for Sørreisa kommune. Siden drives på privat
basis og initiativ av Kim Hauglid. Nettavisa drives under enkeltpersonforetaket
Pixxl Nett og Salg Hauglid, med org.nr 989 008 102 MVA i Brønnøysundregistrene.

9310.no is a local online news site for Sørreisa municipality in Troms county,
North Norway. Automated Google translator: English | Spanish | German

Adresse:
Ytterholtet 11
9310 SØRREISA

Telefon: 922 24 601

Epost: 9310@9310.no

Kontonummer: 9741 12 93010

Nettavisa drives etter regler og
retningslinger gitt i Vær Varsom Plakaten.